RAMON MARÍA PUIG, UN REFERENT PROPER
Hola Víctor, sóc el Ramon Maria... et truco perquè he pensat d'anar plegant i vull cedir el meu arxiu al Col·legi.."
Amb aquestes paraules, —les necessàries i directes, com sempre— em va traslladar el seu missatge a finals del mes de juny de 2014, tot just quan començava a caminar la nova Junta Directiva de la Demarcació de Lleida del Col.legi d'Arquitectes. Suposo que, com a bon planificador, això també ho volia encarar de forma ordenada i amb el temps necessari per fer-ho el millor possible.
Des d'aleshores, al Col.legi d'Arquitectes hem treballat per fer possible una exposició dels seus treballs i d'altres actes vinculats, comptant amb la complicitat i el suport econòmic de l'Institut d'Estudis Ilerdencs.
D'entrada, del Ramon Maria m'agradaria destacar que sempre ha estat un arquitecte "de Col. legi". Va formar part de la Comissió de Cultura de la Demarcació de Lleida del 1978 al 1980; va ocupar el càrrec de vocal de Cultura de la Demarcació de Lleida del COAC entre els anys 1991 i 1994; va ser vocal de la Junta de Govern del COAC entre el 2006 i el 2010 i ha estat representant de la Demarcació de Lleida a l'Assemblea del COAC en dues etapes: la primera, del 1980 al 1983, i la segona, del 1988 al 1994.
A més, va ser el representant de la Demarcació de Lleida del COAC a la Comissió Territorial d'Urbanisme de Lleida durant més de tres dècades i va ocupar el càrrec de vocal de la Junta de Govern de la Cooperativa d'Arquitectes Jordi Capell des de l'any 1992 fins al 2002.
Va ser un dels promotors de l'activisme cultural d'avantguarda de la "Sala Gosé" dels anys 70, dins el gris panorama cultural de la ciutat d'aleshores. Ha estat i continua essent un habitual de les sortides d'arquitectura organitzades per la Demarcació, de les festes patronals i de les juntes generals. Ha defensat els valors de l'arquitectura i la cultura amb majúscules, i molta d'aquesta labor l'ha fet buscant la complicitat del Col.legi d'Arquitectes.
Finalment, vull destacar que en Ramon Maria Puig sempre ha insistit en la idea que l'essència de l'arquitectura consisteix a conjugar el diàleg entre funció i forma, perb sense oblidar mai el seu valor social, és a dir, que ha de ser útil a les necessitats de la gent, que s'ha de fer honestament i responsable pensant en les persones.
Honest i responsable, per això se situa lluny d'extravagàncies capritxoses i gratuïtes, lluny de servilismes, lluny de l'arquitectura-espectacle, la qual cosa no vol dir avorrida o no emocionant, sinó que ens ha ensenyat que la passió —si n'hi ha— s'ha de posar on s'ha de posar, aixè, és, en la qualitat dels espais que es projecten per servir a l'ús i gaudi de les persones i no en la mera anècdota que, a més de no preocupar-se per solucionar les necessitats inicials, encara pot generar nous problemes.
En Ramon Maria Puig és un Homenot de ponent que, a l'igual que la seva arquitectura que no vol fer més soroll que el necessari, és un referent proper, un esperit jove dins d'un cos adult i la màxima representació en el nostre territori del fet que l'arquitectura és una expressió de la cultura.
Gràcies per les teves lliçons d'honestedat i arquitectura, mestre.
Víctor Pérez-Pallarès i Luque
President de la Demarcació de Lleida del Col.legi d'Arquitectes de Catalunya
![]() |
en Facebook esta exposición | comparte en Twitter esta exposición | Como llegar |
|
TODAS LAS EXPOSICIONES DE ESTE ESPACIO
|